סקירת הכלכלן הראשי על ענף הנדל"ן בחודש נובמבר

במיקוד שבועי בסקירה של ענף הנדל"ן למגורים במהלך חודש נובמבר האחרון, בו בוצעו כתשעת אלפים רכישות של דירות, מתוכן כ-550 דירות נרכשו במסגרת "מחיר למשתכן".

 

בהשוואה לחודש נובמבר הקודם ירד סך העסקאות שבוצעו במחירי שוק בשיעור של 9%. במצטבר, בתקופה של החודשים ינואר עד נובמבר, ירד מספר העסקאות שבוצעו בשיעור של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

 

 

דירות חדשות

מספר הדירות החדשות שנרכשו במהלך חודש נובמבר עומד על 2.6 אלף, כשמתוכן כאלפיים דירות נמכרו במחירי שוק. מדובר בירידה של כ – 11% בהשוואה לנובמבר הקודם.

 

במצטבר, בתקופה של חודשים ינואר-נובמבר 2017, נמכרו כ- 20 אלף דירות חדשות במחירי שוק, ירידה חדה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה ב – 2016. מדובר בשיעור הירידה החד ביותר אשר נרשם בפלח שוק הדירות החדשות, מאז תחילת העשור הקודם.

 

אזור המרכז בולט במיוחד כשבודקים את הדברים לפי פילוח גיאוגרפי, בו נרשמה ירידה חדה של 36% בתקופת החודשים ינואר-נובמבר השנה, שבהשוואה ארצית זה שיעור הירידה הגבוה ביותר.

 

אזור המרכז הוא מהמובילים במספר הדירות החדשות שנמכרו במסגרת תוכניות "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" (למעט אזור חיפה בו נרשמה רמה גבוהה יותר, שמתרכזת בעיקר בקריות).

 

 

משקיעים

בדומה לחודש הקודם, גם בנובמבר משקל המשקיעים בסך הרכישות עמד על 16.5%, אך בהשוואה לנובמבר הקודם מדובר על ירידה קלה של 1.5%.

כמות הרכישות של המשקיעים במהלך חודש נובמבר הסתכמו ב-1.5 אלף דירות, שזו ירידה של 12% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.

 

 

 

אזור רחובות מיתן את הירידה ברכישות של משקיעים בחודש נובמבר, ורשם עליה של 11% בהשוואה לחודש נובמבר הקודם. זה גם האזור שרשם באופן יחסי את הירידה המתונה ביותר ברכישות של משקיעים במהלך חודשים ינואר – נובמבר, ירידה של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

 

מבחינת מכירות של משקיעים, במהלך חודש נובמבר נרשמה ירידה נוספת של 16% בהשוואה לנובמבר הקודם.

 

אזור חיפה הוא אחד האזורים הבודדים בהם נרשם גידול של 5% במכירות של משקיעים, בהשוואה לנובמבר הקודם.

 

למרות הירידה במכירות המשקיעים, מלאי הדירות המוחזקות ע"י משקיעים המשיך לרדת בשיעור גבוה ביחס לחודשים קודמים.

 

 

זוגות צעירים

לאחר ניכוי הרכישות שבוצעו במסגרת מחיר למשתכן, הרכישות של הזוגות הצעירים הסתכמו במהלך חודש נובמבר ב-3.8 דירות, ללא שינוי מנובמבר הקודם וזאת לאחר שנרשמה עליה חדה ברכישות אלו במהלך חודש אוקטובר (בהשוואה למקבילו בשנה שעברה).

 

במצטבר, מתחילת השנה ירדו הרכישות של זוגות צעירים ב-6%, בהשוואה לתקופה זו בשנה הקודמת.

 

על אף שבאזור המרכז, נרשם במהלך חודש הקודם גידול חד ברכישות של זוגות צעירים (בהשוואה לאוקטובר הקודם) גידול זה נבלם בחודש נובמבר (ירידה של 0.5%).

 

באזור ירושלים נרשמו ירידות חדות ברכישות של זוגות צעירים (17%) ובאזור רחובות (13%), גם במהלך חודש נובמבר עצמו וגם במצטבר מתחילת השנה.

 

 

העיר המבוקשת ביותר

כפי שצוין, במהלך חודש נובמבר השנה, נמכרו כ-550 דירות במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה". מתוך כלל הדירות, כ-80 דירות נמכרו במודיעין, שנחשבת לאחת הערים המבוקשות ביותר במסגרת תכניות אלו.

 

 

משפרי דיור

הרכישות של משפרי הדיור הסתכמו במהלך חודש נובמבר ב -3.1 אלף דירות, מדובר בירידה של 15% בהשוואה לנובמבר הקודם. 

מתחילת השנה רכישות אלו ירדו בשיעור של 12%, כשאזור רחובות בולט במיוחד עם ירידה של 21%.

 

 

בסיכום שנתי

מנתונים ראשוניים של חודש דצמבר, ניתן לראות המשך מגמה של קיפאון בשוק. מספר העסקאות במחירי שוק (כלומר בניכוי "מחיר למשתכן") נאמד בסיכום שנתי של 94 אלף דירות, ירידה של 13% בהשוואה ל- 2016.

 

מדובר על הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז שנת 2011, שעמדה בצל המחאה החברתית.